Veel gestelde vragen
YourEnergy

Veel gestelde vragen

 

Kan ik nu al van energiebedrijf veranderen?
Ik krijg toch geen andere stroom thuis geleverd ?
Hoe weet ik nou zeker dat jullie ook duurzame stroom aan het net leveren ?
Hoe groen is groen ?
Wie levert mij nou stroom ?
Wat betaal ik aan wie ?

Wat moet ik doen bij storingen ?
Wie neemt de meter op ?

Hoe kan duurzame stroom even duur zijn?
Wat gebeurt er als Greenchoice failliet gaat ?

Hoe meld ik me aan?

Wat als ik al Groene Stroom heb?
Kan ik altijd opzeggen / annuleren ?



Kan ik nu al van energiebedrijf veranderen?

Sinds 1 juli 2001 is de markt voor duurzame energie geliberaliseerd. Dat wil zeggen dat iedereen in Nederland van energiebedrijf kan overschakelen. U moet dan wel voor duurzaam opgewekte energie kiezen, maar daar zult u geen bezwaren tegen hebben.
top

Ik krijg toch geen andere stroom thuis geleverd ?

Dat klopt, u behoudt dezelfde aansluiting en krijgt dezelfde stroom uit uw stopcontact als iedereen. Maar als u kiest voor Groene energie geeft Yourenergy u de garantie dat de hoeveelheid stroom die u gebruikt, duurzaam is opgewekt en op het net gezet. Als u groene stroom neemt verandert er dus niets aan de kabels of uw aansluiting.

Pas als er meer wordt geinvesteerd in de opwekking van duurzame energie, dan wordt de stroom uit uw stopcontact groener.
top

Hoe weet ik nou zeker dat jullie ook duurzame stroom aan het net leveren ?

Om u duurzame stroom te leveren werkt Yourenergy samen met Greenchoice. Greenchoice wordt gecontroleerd door de overheid. De fiscus controleert of Greenchoice beschikt over de Groencertificaten voor de verkochte hoeveelheid Groene energie. De overheid geeft per kWh 'duurzaam' opgewekte energie groencertificaten uit. Door deze certificaten te overleggen wordt u vrijgesteld voor de energiebelasting. Als nieuwe leverancier mogen wij wettelijk alleen maar gecertificeerde 'duurzame' stroom leveren.
top

Hoe groen is groen ?

De overheid geeft groencertificaten uit per kWh 'groen' opgewekte elektriciteit. Alle groenleveranciers worden gecontroleerd op aanwezigheid van voldoende certificaten. De overheid keurt alleen groene energie goed die opgewekt is met zon, wind, waterkracht of biomassaverbranding. Greenchoice koopt afhankelijk van uw keuze voor u windenergie en energie uit duurzame biomassa in en sluiten alleen een overeenkomst met u als dat ook gedekt is met een inkoopcontract. Bovendien is Yourenergy dubbel duurzaam, alle winst wordt geinvesteerd in duurzame energie-opwekking.
top

Wie levert mij nou stroom ?

Greenchoice levert u de duurzame stroom onder de voorwaarden Greenchoice. Uw huidige leverancier is volgens de wet opgesplitst in een technisch deel netbeheer (blijft een monopolie) en een commercieel deel voor verkoop/levering. Greenchoice concurreert met dit commerciƫle deel. De netbeheerder behoudt de wettelijke taak om te zorgen voor een betrouwbare energievoorziening voor iedereen. Alle kabels, meters en leidingen zijn en blijven dan ook eigendom van uw regionale energiedistributeur (de netbeheerder).
top

Wat betaal ik aan wie ?

Greenchoice incasseert de rekening. De prijs voor onze duurzame stroom inclusief alle overige kosten (transportkosten, BTW etc.) komt op onze nota. De totaalprijs ligt 1 eurocent onder uw huidige 'vuile' stroomprijs. Bij Greenchoice betaalt u geen abonnementskosten of andere ondoorzichtige kosten. Het vastrecht voor de meter gaat via onze nota en blijft exact hetzelfde bedrag als u betaalt bij uw huidige leverancier. Gas, water, kabel en overige zaken blijven gewoon op de rekening van uw huidige leverancier doorlopen, met natuurlijk een verlaagd voorschotbedrag.
top

Wat moet ik doen bij storingen ?

Er verandert wat dat betreft niets. U kunt gewoon contact opnemen met de storingsdienst waar u nu ook service van krijgt. Dit is een dienst van uw netwerkbeheerder. Voor deze service krijgt de netwerkbeheerder een vergoeding van Yourenergy.
top

Wie neemt de meter op ?

Er verandert wat dat betreft niets. De netwerkbeheerder in uw regio blijft de standen opnemen of vraagt u om een opgave daarvan. De meterstanden van de elektriciteitsmeter worden aan ons doorgegeven voor het opmaken van de jaarafrekening voor duurzame stroom.
top

Hoe kan duurzame stroom even duur zijn?

Het opwekken is duurder, maar er is geen energiebelasting over verschuldigd. Dit scheelt 7,15 eurocent per kWh. Hierdoor kunnen wij groene energie voor dezelfde prijs aanbieden. De huidige aanbieders doen dit niet, omdat ze dan concurreren met hun eigen product (=vuile stroom). Doordat we de winst delen met de leden kunnen wij zowel de producent als de consument een goede prijs bieden.
top

Wat gebeurt er als Greenchoice failliet gaat ?

De leveringszekerheid is voor u als kleinverbruiker wettelijk gegarandeerd, wat er ook gebeurt met de leverancier. Dit was een belangrijke voorwaarde van de Tweede Kamer voor de liberalisering. U kunt altijd weer terugvallen op de regionale hoofdleverancier.
top

Hoe meld ik me aan?

U kunt zich aanmelden via deze link. Dit is kosteloos en verplicht u tot niets. Na aanmelding sturen wij u een overeenkomst toe. Als u deze overeenkomst vervolgens ondertekent en aan ons retourneert, handelen wij zorgvuldig uw overstap naar Yourenergy met uw huidige energieleverancier af. U hoeft zelf dus niets te doen. U kunt het aanmeldformulier ook zelf uitprinten, ondertekenen en opsturen. Dit is de snelste manier.

Op werkdagen kunt u ook bellen naar 010 -

Na uw overstap krijgt u uw stroomrekening via Greenchoice, deze wordt maandelijks automatisch geĆÆncasseerd. Na 1 jaar krijgt u een gespecificeerde jaarafrekening met een overzicht van de waarde van uw aandeel. Voor uw gas-, water- en kabelaansluiting verandert er uiteraard niets.
top

Wat als ik al Groene Stroom heb?

Als u al een Groene Stroom contract heeft afgesloten, kunt u in de meeste gevallen gewoon direct overstappen naar Yourenergy/Greenchoice. Indien u minder dan een jaar geleden bent overgestapt is het afhankelijk van uw leverancier of u kunt overstappen. U kunt zich het beste gewoon aanmelden, wij koppelen dan zo snel mogelijk terug per wanneer u bij ons klant kunt worden. Let wel: als u zich aanmeldt, gaat u dezelfde prijs betalen als voor grijze stroom in uw regio.
top

Kan ik altijd opzeggen / annuleren?

Ja, u kunt altijd direct opzeggen. Greenchoice willen we alleen tevreden klanten. Daarom heeft u bij Greenchoice geen opzegtermijn. Bij andere leveranciers is dat meestal 1 jaar. U kunt dus, wanneer u ontevreden bent, direct weer naar een andere leverancier overstappen, zonder kosten.

top