Stroombedrijven: in maart geen foute facturen meer
YourEnergy

Stroombedrijven: in maart geen foute facturen meer

 

De elektriciteitsbedrijven hebben minister Brinkhorst van Economische Zaken woensdag in een gesprek toegezegd, dat ze de problemen rond de foute facturen aan bedrijven vóór 1 maart volgend jaar hebben opgelost.

De bewindsman had de topbestuurders van de drie grote energiebedrijven Essent, Nuon en Eneco en de brancheorganisatie EnergieNed op het matje geroepen, nadat vorige week de metaalwerkgevers hadden geklaagd. Van de facturen die bedrijven van hun stroomleveranciers ontvangen zou 30 tot 40 procent niet kloppen.

Brinkhorst vreesde het ergste, omdat de markt voor de kleinverbruikers op 1 juli volgend jaar vrij moet worden. Hij wil de consument niet met soortgelijke problemen opzadelen, als waarmee de middelgrote bedrijven worstelen sinds 1 januari 2002 de markt voor hen vrij werd. Van de 65.000 bedrijven veranderde sindsdien eenderde van stroomleverancier en de helft daarvan zou nu problemen hebben, omdat de factuur niet klopt.

Na afloop van het gesprek benadrukte Brinkhorst dat de energiebedrijven er nu aan zijn gehouden om er voor te zorgen dat er na 1 maart 2004 alleen nog maar 'nette' facturen de deur uitgaan. ,,Het is geen inspanningsverplichting maar een resultaatsverplichting'', zei hij.

Voorzitter A. Korff van EnergieNed sprak van een ,,prestatieverplichting'' die moet worden gehaald. Dat is ook in het belang van de energiebedrijven zelf omdat die geld mislopen, zei hij. ,,Binnen vier of vijf maanden zijn de problemen opgelost.''

Korff benadrukte dat de foute facturen niet alleen de schuld zijn van de energiebedrijven. Hij wees erop dat er ook andere partijen een rol spelen, zoals de meetbedrijven en de klanten zelf die lang niet altijd de goede gegevens verstrekken. Brinkhorst zal ook met de andere partijen afspraken moeten maken, aldus de EnergieNed-voorzitter.

Korff bestreed dat 30 tot 40 procent van de facturen niet klopt. In een groot aantal gevallen gaat het volgens hem om facturen waarbij in overleg met de klanten is gewerkt met geschatte meterstanden. Dat corrigeert zich dan later vanzelf. Bij die gevallen kan niet worden gesproken over fouten, meent hij. Hij schatte ruwweg dat er in werkelijkheid sprake is van een foutpercentage van tussen de 5 à 10.

(bron: Energiewereld.nl)